BMW si-a construit mare parte din prestigiu in perioada anilor 80′-90′ si o parte din anii 2000. In aceasta perioada, masinile Bavareze erau recunoscute in lume nu numai pentru performantele lor dinamice, dar si pentru (sau poate ar trebui sa spunem mai ales pentru) fiabilitatea lor.
Astfel, in jurul lumii, nu numai in Romania, s-a creat mitul fiabilitatii Germane. Acesta era reprezentat de modele legendare precum E30, E34, E39 si, nu in ultimul rand, E46. Acestea au fost atat de apreciate incat au pus bazele unui succes pe termen lung pentru BMW, un succes care a dus la vanzari de peste 2 milioane de autovehicule anul trecut, un record nu numai pentru Bavarezi, dar si pentru orice alt producator de masini premium din lume.
Cu toate acestea, drumul catre un numar atat de impresionant de modele vandute a presupus anumite scurtaturi, scurtaturi facute atat de ingineri, cat si de partea de management a companiei. Cresterea intr-un ritm atat de rapid a productiei de autovehicule nu a putut fi sustinuta si sub aspectul calitatii si, implicit, a condus la un numar tot mai mare de probleme.
Motorul de 2 litri diesel, N47 – Concept si popularitate
In Europa este cunoscut faptul ca motoarele diesel sunt cele mai populare. Desi pe unii conducatori auto zgomotul produs de aprinderea prin compresie este deranjant, iar vibratiile aduse de acestea sunt considerate un sacrilegiu, eficienta lor nu poate fi contestata. La fel nu poate fi contestat faptul ca abundenta de cuplu livrata este, in acelasi timp, un rasfat modern.
Din cauza legislatiei din majoritatea tarilor din Uniunea Europeana, motoarele cu capacitate cilindrica de peste 2 litri sunt de multe ori taxate considerabil mai mult pe baza principiului „Poluatorul plateste”. Desi, aceasta abordare nu este intotdeauna echitabila, ea este inca predominanta, fortand producatorii de masini sa construiasca modele cu motoare tot mai mici. Astfel, motorul de 2 litri diesel devine o optiune tot mai cautata si tot mai profitabila pentru producatori.
In anul 2006 era introdus pe piata de catre BMW motorul cunoscut sub numele de cod N47. Cu diferite variatii la sfarsit (N47D20A, N47D20C) acesta a fost utilizat pe o varietate de masini diesel, cu o diverse niveluri de putere dezvoltate. Fiind creat pentru cele mai populare modele, acesta trebuia sa beneficieze de o proiectare impecabila pentru ca urma sa devina calul de lucru al BMW pentru urmatorii ani.
Inlocuind un alt model foarte apreciat, M47, noul motor venea cu imbunatatiri in ceea ce priveste consumul, dar si puterea dezvoltata, ajungand in cele mai puternice configuratii chiar la peste 200 de cai putere cu ajutorul a doua turbine.
Faptul ca a fost creat pentru a fi folosit de foarte multe modele si pe o perioada de timp indelugata este evident si din modul in care s-a gandit pozitionarea distributiei. Astfel, inginerii germani, fiind foarte siguri pe ei si considerand ca distributia pe lant a acestui motor nu va necesita reparatii sau inlocuire, au decis sa o pozitioneze in spatele unitatii, in vecinatatea cutiei de viteze. Dupa cum probabil va imaginati, asta a facut servisarea sau inlocuirea distributiei un proces extrem de anevoios.
Cu toate precautiile si toata priceperea inginerilor, motoarele N47 au devenit un izvor de probleme peste ani, mai ales din cauza acestei distributii. Problema a devenit atat de comuna incat posesorii de masini au inceput sa faca reclamatii in toate zonele de interes, inclusiv catre BMW care, initial, a declarat ca aceste probleme nu sunt un defect de fabricatie, refuzand repararea lor in garantie.
Controverse
Initial, posesorii au inceput sa reclame faptul ca, odata cu kilometrii parcursi, lantul de distributie incepe sa isi mareasca elasticitatea, devenind foarte slab intins, problema ce duce de multe ori la rupere sau la o eventuala deviatie de la traseul original. Desi, unii ar putea spune ca este perfect normal, problema provine din faptul ca aceasta uzura este prematura, survenind la un interval mult mai scurt de kilometri decat era de asteptat. Mai mult, multi soferi au avut nenorocul ca lantul sa se rupa, provocand daune mult mai mari, de obicei necesitand inlocuirea sau refacerea completa a motorului, operatiune extrem de scumpa.
Observand un numar tot mai mare de reclamatii din partea clientilor, precum si faptul ca destul de multe publicatii au inceput sa reclame lipsa de reactie din partea companiei, BMW a lansat o investigatie ce a descoperit ca „ar putea exista anumite probleme de fabricatie la anumite modele”. Drept urmare, a emis un buletin de rechemare in service a modelelor echipate cu motorul N47 pentru verificare si o eventuala inlocuire a componentelor uzate, fara costuri pentru posesori.
Cu toate acestea, pentru a beneficia de o inlocuire a distributiei, posesorii trebuiau sa indeplineasca anumite conditii destul de restrictive precum: reviziile trebuiau efectuate la zi in reprezentante BMW, orice interventie asupra motorului trebuia sa fi fost facuta doar la reprezentante BMW, numarul de kilometri din computerul de bord trebuiau sa fie nemodificati s.a.m.d. Evident ca o mare parte dintre posesori nu au beneficiat de aceasta rechemare. In plus, chiar daca indeplineau toate conditiile, de multe ori se inlocuiau doar o parte din componentele distributiei, cele ce prezentau uzura la inspectie.
Ce se intampla cand se rupe lantul de distributie?
In cazul motoarelor N47, daca lantul de distributie cedeaza, se poate ajunge la daune destul de costisitoare sau chiar la defectarea completa a motorului. Astfel, valvele de pe admisie, dar si de pe evacuare pot ajunge sa se loveasca de pistoane, cauzand moartea prematura a motorului. Reparatiile in acest caz pot ajunge la sume atat de mari incat devine mai profitabila inlocuirea completa a unitatii decat repararea acesteia
De ce cedeaza lantul de distributie si cum putem preveni asta?
Lantul de distributie de pe motoarele N47 poate ceda din mai multe motive: acesta este uzat prematur din cauza pinioanelor ce ar avea dinti prea ascutiti. Desi pare plauzibil, motivele sunt mai variate.
Unul dintre cele mai probabile este modificarea intervalului de servisare a motoarelor. BMW a decis introducerea reviziilor ‚long life’ ce presupun parcurgerea a 25,000 de kilometri inainte de a necesita inlocuirea uleiului si a filtrelor. Desi pare o idee buna initial, aceasta duce la cele mai multe defectiuni de-a lungul timpului. Cu toate acestea, majoritatea uleiurilor isi pierd calitatile dupa maxim 15,000 de kilometri sau un an de zile, perioada la care este recomandata inlocuirea lor.
Pe langa asta, un alt motiv al uzurii exacerbate a distributiei provine de la modul de exploatare al masinii. Cu noile sisteme Start/Stop motoarele sunt oprite dupa perioade lungi de folosire, in conditiile in care turbinele nu apuca sa se raceasca complet inainte de stationare.
Astfel, uleiul din jurul rulmentilor sau a garniturilor este de-a dreptul fiert din cauza temperaturilor mari ce trebuie suportate in apropierea turbinelor, uneori transformandu-se in blocuri compacte de carbon. Astfel, aceste mici particule tari incep sa circule prin motor, conducand la blocaje si probleme mai mari.
Motoarele mai recente au circuite separate de racire pentru turbine, dar cele produse in perioada 2006 – 2011 nu au beneficiat de astfel de tehnologii.
Asadar, pentru protejarea motorului, este recomandat sa efectuati reviziile la un interval nu mai mare de 15,000 de kilometri si sa evitati oprirea imediata a motorului dumneavoastra diesel dupa o utilizare indelungata.
Cat de des ar trebui inlocuit lantul de distributie la motoarele N47?
In ceea ce priveste inlocuirea distributiei la motoarele N47, un raspuns exact nu poate fi oferit, din motive lesne de inteles. In primul rand trebuie tinut cont de modul in care este exploatata masina. Reviziile trebuiesc facute la zi si cu piese originale BMW pentru cele mai bune rezultate.
In plus, modul in care este condusa o masina echipata cu acest motor va influenta foarte mult uzura lantului de distributie. Cu toate acestea, determinarea unui numar fix de kilometri la care este recomandata inlocuirea distributiei este imposibil de facut. Cazuri in care lantul a cedat dupa doar 40,000 kilometri au fost semnalate, iar singura metoda de a verifica, daca aveti nevoie de o inlocuire sau nu, este fie prin inspectia vizuala a lantului ori prin ascultare.
Desi suna ciudat, atunci cand lantul de distributie devine slabit, emite un sunet metalic specific ce este destul de usor de observat atat de catre un utilizator normal, cat si de un specialist.
Ce presupune inlocuirea lantului de distributie al motorului N47?
Asa cum am spus mai sus, distributia motoarelor N47 se afla catre spatele unitatii, aproape de cutia de viteze. Astfel, inlocuirea acesteia este o operatiune delicata ce presupune o munca ce, de multe ori, depaseste 8 ore.
Aceasta, deoarece de cele mai multe ori se decide demontarea motorului de pe caroserie pentru a ajunge la distributie. Aceasta operatiune presupune deconectarea completa a unitatii de la masina. La bForce Motor Squad operatiunea se poate realiza insa fara demontarea motorului de pe autovehicul.
Cu o durata de doar sase ore, inlocuirea distributiei la motoarele N47 se face prin demontarea in schimb a cutiei de viteze. Kitul nostru include toate piesele necesare, originale BMW (patine, lanturi, pinioane, garnituri, intinzatoare hidraulice), garniturile pentru capacul de la tacheti, capacul de la distributie si baia de ulei, dar si o diagnoza ulterioara cu stergerea tuturor erorilor, o testare a noxelor emise si a puterii de franare.
Ce modele BMW sunt afectate?
Suntem constienti, ca nu toti utilizatorii sunt la curent si stiu codul motorului folosit pe masina personala. Asadar, am alcatuit o lista cu modele BMW afectate de aceasta problema:
2007 – 2009 BMW 118d, 120d, 123d, 318d, 320d, 520d, X3 sDrive18d
2009 – 2011 BMW 118d, 120d, 123d, 318d, 320d, 520d, X3 sDrive18d, xDrive23d.
2010 – 2011 MINI Countryman Cooper SD, MINI Cooper SD, MINI Cabrio Cooper SD, MINI Coupe Cooper SD.
S-a sustinut ca dupa anul 2012 problemele cu motorul N47 s-au rezolvat, desi nu exista inca date concludente cu privire la o posibila ameliorare a problemei pe modele F10, F30, F25 ce au continuat sa foloseasca aceste unitati diesel. Asadar, pentru precautie, recomandam inlocuirea preventiva a distributiei si pe aceste modele sau macar inspectarea acestora pentru a verifica starea lor.