Astazi,am inceput programul în service cu efectuarea unei revizii la cutia automată in opt trepte de viteze; mașina, in cauza, este un seria 3, din 2014 model F30 cu 187.600km. Clientul a adus mașina în urmă cu o zi, pentru revizie, astfel ca temperatura uleiului din cutie să fie cat mai scăzută. Uleiul din cutie se poate schimba, in conditii optime, cand temperatura lui este între 30 și 40 °C. Cand efectuam nivelul uleiului, cu ajutorul diagnozei, această temperatură trebuie să fie respectată obligatoriu, altfel, operatiunea nu se va efectua corect si nu vom sti nivelul corespunzator al uleiului din cutie. Dacă temperatura uleiului din cutie este mai mare sau mai mica decat trebuie: fie adaugam prea mult ulei, fie nu completam cu cat este necesar, astfel vom strica cutia sau vor aparea socuri la schimbarea treptelor. Este important să știm că uleiul pentru cutiile automate ZF 8HP, se găseste ambalat, de catre producatorul BMW, DOAR în bidoane de 1l. Se mai poate folosi, pentru o buna functionare a cutiei si uleiul ZF sau Ravenol. Când efectuam, această revizie este bine să folosim piese originale BMW sau ZF, Nu este indicata folosirea pieselor aftermarket de slabă calitate. Bidoanele trebuiesc agitate cca 15 secunde inainte de a le introduce în cutie și să fie la temperatura camerei. Noi, la bForce, folosim un aparat dedicat cutiilor automate, care schimbă tot uleiul din cutie și convertizor fără a deteriora electrovalvele sau alte componente in cutie.De accea, folosim mai mult ulei decât cantitatea din cutie pentru a ne asigura că înlocuim tot uleiul. Aparatul are ca martor 2 furtune transparente tur si retur, prin care observăm când a fost scos tot uleiul vechi din cutie. Cutia de viteze are ca și capacitate de ulei circa 9,5litri. Cu acest aparat dedicat cutiilor automate achiziționat în urmă cu patru ani s-au efectuat peste 800 de schimburi de ulei la cutiile automate ZF 6HP si 8HP, fara nici o problema pana acum. Aparatul are în componenta un element filtrant si un magnet pentru reținerea impurităților și a spanului metalic din cutie, când acesta recirculă uleiul din cutie.
Mulți clienți ne întreabă, dacă este corect să facem resetare de adaptări după schimbul de ulei la cutie automată si cand sa facem aceasta resetare. Resetarea adaptărilor electrovalvelor din cutie, se face după schimbul de ulei, daca inaintea schimbului de ulei cutia schimba în socuri sau ezita sa schimbe vitezele, dacă schimba bine această resetare de adaptări este bine să nu fie făcută. In general, efectuarea reviziei la cutia de viteze automata este recomandata dupa 100.000 km. Foarte multi clienti sunt nedumeriti de acest lucru pentru ca pe baia de ulei este trecuta mentiunea ” Lifetime oil”. Este foarte important, sa intelegem terminologia acestui cuvant „lifetime”, care tradus in romana inseamna „pe viata”. Este evident, ca nici un ulei nu are proprietatile necesare, care sa ii permita sa functioneze corect si eficient, nici pe durata vietii autoturismului ( undeva intre 10-20 ani), si cu atat mai putin ( sa fim seriosi), pe durata vietii omului. Ce inseamna „lifetime”, totusi, pentru BMW? Pentru BMW, „lifetime” inseamna perioada garantiei acoperite de BMW Group.Producatorul cutiei de viteze 8 HP, adica ZF, recomanda ca revizia sa fie facuta macar incepand de la 120.000 de km, pentru ca asa cum si bunul-simt ne indeamna, nici un ulei, de fapt nici un fluid, nu poate fi folosit la nesfarsit. De asemenea, o alta intrebare de care ne lovim, zi de zi este intrebarea: cum e mai bine: sa schimbam tot uleiul sau sa il schimbam doar partial. Recomandarea noastra este ca, in functie de bugetul fiecaruia, dar evident si de perioada pentru care doreste sa tina masina, sa se inlocuiasca uleiul, indiferent de cantitate, dupa ce autovehiculul a depasit 100.000 km. Bineinteles, ca vor exista argumente si pro si contra, referitoare la cantitatea de ulei, care trebuie inlocuita, dar scopul acestui articol, nu e sa convinga pe nimeni cum e mai bine. Indiferent de cantitate si indiferent de producatorul ales, cel mai imporant este sa intelegem, ca inlocuirea fluidelor principale din componentele importante ale autoturismului ( motor, cutie viteze, diferential,cutie transfer, sistem franare, sistem racire) este vitala si cu cat le neglijam mai mult timp, se vor intoarce impotriva buzunarului nostru,cand se vor defecta si va trebui sa efectuam o reparatie sau o inlocuire a unui sistem important la functionarea masinii.
|